Rovio piilomarkkinoi tuotteitaan koululaisille

Kuulin lapseltani, että Angry Birds -tuotemerkkiä piilomarkkinoidaan koulussa. Tein asiasta seuraavan sisältöisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.

Tyttäreni xxx xxx on x. luokalla xxx ala-asteella Turussa. Kuvaamataidon tunnilla luokalle annettiin tehtäväksi jäljentää “Taistelevat metsot” korvaten metsot Angry Birds -hahmoilla. Oppilaat ohjeistettiin hakemaan älypuhelimella Angry Birds -kuvamateriaalia piirtämisen malliksi.

Opetushallituksen ja KKV:n muistion “Koulujen ja oppilaitosten sekä yritysten ja yhteisöjen välinen yhteistyö, markkinointi ja sponsorointi” mukaan “Piilomainontaa tai muuta peiteltyä mainontaa ei saa käyttää. Opettajan tulee varmistaa, että mainosviestit pidetään erillään opetusmateriaalista ja muusta lapsille ja nuorille jaettavasta aineistosta. Mainonnan tunnistettavuus hämärtyy, jos mainos puetaan lehtiartikkelin, tehtävän, kilpailun, tarinan tai sarjakuvan muotoon.”

Olemme käyneet kirjeenvaihtoa asiasta opettaja xxx xxx:n ja koulun rehtorin xxx xxx:n kanssa. 

Opettajan mukaan “Tunnin aihe oli valittu luokanopettajille suunnatulta sivustolta, joka sisältää hyväksi havaittuja kuvataidetöitä ja muita vinkkejä.” “Angry Birdsien kaupallisuutta tunnilla ei korostettu millään tasolla” ja “Suurin osa oppilaista alkoi innolla tekemään työtä, joten kukaan ei edes ehdottanut mitään muuta vaihtoehtoa Angry Birdsien tilalle.”

Rehtorin mukaan “Mitä tulee Angry Birds -hahmoihin, niin jos oikein ymmärsin, opettaja ei suinkaan yrittänyt mainostaa hahmoja/yritystä, joka on tuotteiden takana. Koulussa oli viime viikolla Ahtisaari-juhla, jossa katsoimme, kuinka presidentti Ahtisaari neuvotteli rauhan Angry Birds -tuoteteperheen hahmojen, lintujen ja possujen, välille. Luulisin, että näin oli laita monessa Suomen koulussa. Kyseessä ei ollut fiktiivinen Martti Ahtisaari, vaan ex-presidenttimme todellakin oli mukana tässä videossa. Tämä ehkä kuvannee sitä, ettei hahmojen näkymistä aina mielletä markkinoinniksi.”

Opettajan ja rehtorin mukaan kaupallisten tuotemaskottien käyttäminen opetuksessa oli siis asiallista, koska oppilaat ja opettajat eivät sitä tunnistaneet piilomainonnaksi eikä hahmojen kaupallisuutta korostettu. Minun nähdäkseni juuri nämä seikat tekevät toiminnasta Angry Birds -pelien ja niihin liittyvien oheistuotteiden piilomainontaa, vieläpä erittäin onnistunutta.

Myös rehtorin mainitsema, aiemmin esitetty Ahtisaari / Angry Birds -show täyttää nähdäkseni piilomainonnan tunnusmerkit.

Mielestäni kuluttaja-asiamiehen tulisi antaa kaikille asianosaisille: koululle, opettajan mainitsemalle luokanopettajille suunnatulle ideasivustolle, Angry Birds -tuotemerkin omistajalle Roviolle sekä rehtorin mainitseman Ahtisaari-esityksen tuottajille vähintään huomautus tai varoitus, ellei rangaistusta ala-ikäisille suunnatusta, opetukseksi naamioidusta piilomainonnasta.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s